Oświetlenie rowerowe może być różne. Nie chodzi tu tylko o to, że poszczególne modele lampek różnią się od siebie kształtem, wielkością czy też rodzajem zasilania. To temat dużo bardziej skomplikowany, więc warto przyjrzeć mu się bliżej. Dzięki temu łatwiej będzie zdecydować się na konkretny typ oświetlenia.
Przednie
Lampki przednie umieszcza się na przednim widelcu roweru. Mają jasne światło – najczęściej w zimnych odcieniach bieli. Lampki te nie powinny być zbyt żółte, bo może to wpływać na zmniejszenie ich widoczności. Lampki te powinny dawać dość rozproszone światło, bo mają za zadanie oświetlać drogę rowerzysty. Powinny więc świecić dość jasno, tak by umożliwiały wczesne zauważenie przeszkód i ich ominięcie. Świecą światłem stałym.
Tylne
Tylna lampa rowerowa ma jeszcze większe znaczenie niż przednia. Zawsze świeci ona na czerwono i w sposób pulsacyjny. Dzięki temu kierowcom innych pojazdów łatwo jest zauważyć ruch. Lampa ta jest właściwie niezbędna dla każdego rowerzysty. Warto też zwrócić uwagę na częstotliwość pulsowania światła. Nie powinna ona być zbyt mała. Jego mruganie ma być wyraźne. Czerwone i stałe światło na poboczu drogi jest zarezerwowane dla pojazdów, które są w spoczynku. Mrugające są z kolei przeznaczone dla pojazdów, które są w ruchu. Jego pulsacja jest wyraźnym ostrzeżeniem dla innych uczestników ruchu i zwiększa szansę tego, że kierowca samochodu zobaczy rowerzystę w odpowiednim momencie, by uniknąć wypadku.
Na kask
Ciekawym rodzajem oświetlenia są też lampki montowane na kask. Nie służą one do typowego oświetlania pojazdu, ale raczej do tego, by zapewnić dobrą widoczność rowerzyście. Dzięki lampkom na kask może on dobrze widzieć drogę przed sobą. Z racji miejsca montażu takiej lampy, żarówka oświetla zawsze miejsce, które znajduje się bezpośrednio przed głową rowerzysty.