Rower szosowy a rower crossowy – różnice

rower szosowy

Debata na temat rowerów szosowych i crossowych jest jedną z najbardziej kontrowersyjnych w świecie kolarstwa. Sprawa jest dość prosta: rower szosowy ma opuszczaną kierownicę i brak amortyzacji, podczas gdy rower przełajowy ma płaską kierownicę i przednie amortyzatory (lub przynajmniej przedni widelec, który może być używany jako taki). Ale debata komplikuje się, gdy zaczynamy mówić o różnicach między konkretnymi typami rowerów w obrębie każdej kategorii. Czy jeden jest lepszy od drugiego? Który typ powinieneś wybrać? W tym artykule zbadamy te pytania i spróbujemy odpowiedzieć na wszystko, co sprawia, że te dwa typy rowerów tak bardzo się od siebie różnią.

Geometria ramy

Geometria ramy jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o tym, jak będzie się czuło podczas jazdy na rowerze szosowym lub crossowym. Te dwie ramy zostały zaprojektowane z myślą o różnych celach, więc nie jest zaskoczeniem, że nie są one dokładnie wymienne.

Na przykład, rower szosowy ma geometrię zaprojektowaną z myślą o szybkości i wydajności na gładkich drogach, takich jak te spotykane podczas Tour de France. Z tego powodu kąt główki ramy jest zazwyczaj bardziej stromy niż w przypadku roweru przełajowego — czasami nawet o trzy stopnie — co sprawia, że podczas wyścigu z innymi zawodnikami potrzebujesz każdego centymetra przewagi aerodynamicznej. Jednakże, jeśli jeździsz po szlakach terenowych lub dojeżdżasz do pracy w miastach, w których jest dużo wybojów i gruzu, tak stromy kąt główki ramy może powodować dyskomfort, ponieważ będziesz zbyt mocno pochylony do przodu podczas pokonywania nierówności i spadków nawierzchni. Geometria roweru przełajowego ma więcej luźnych kątów, ponieważ nie wymaga tak szybkich zwrotów; zamiast tego skupia się na wygodzie bez poświęcania stabilności (dlatego wiele osób wybiera je zamiast rowerów górskich).

Hamulce

Jeśli chodzi o hamulce, rowery szosowe są wyposażone w hamulce typu cantilever, natomiast rowery crossowe w hamulce tarczowe. Kiedy jeździsz po chodniku, zrozumiałe jest, że chcesz, aby Twój rower zatrzymywał się szybko i bezpiecznie. Dlaczego więc miałbyś wybrać jeden typ hamulca zamiast drugiego? Cóż, jeśli chodzi o zatrzymywanie roweru, hamulce tarczowe są skuteczniejsze niż hamulce cantilever. Zapewniają one również większą moc w porównaniu z tymi drugimi, ponieważ są mniej podatne na zanikanie podczas długich przejażdżek (odnosi się to do ich konstrukcji). Co ważniejsze, hamulce tarczowe mają lepszą zdolność hamowania niż hamulce cantilever w mokrych warunkach, ponieważ woda może zmniejszyć skuteczność tego typu układów hamulcowych, powodując ich rdzewienie lub korozję szybciej niż gdyby były wykonane z metalu.

Korby

Istnieją dwie główne różnice w korbach. Korby w rowerach szosowych są dłuższe, ponieważ zostały zaprojektowane z myślą o bardziej aerodynamicznej pozycji. W rowerach przełajowych korby są krótsze, co ułatwia zmianę biegów, ale jest też mniej aerodynamiczne.

Nie chodzi jednak tylko o to, ile masz biegów — chodzi również o odstępy między nimi. Rowery przełajowe mają zazwyczaj mniej zębatek niż szosowe, ponieważ kolarze nie potrzebują tak wielu opcji podczas okrążeń wokół toru wyścigowego — mogą po prostu pedałować i zmieniać biegi aż do osiągnięcia maksymalnej prędkości. Rowery szosowe mają zazwyczaj więcej zębatek, aby kolarze mogli pokonywać wzniesienia bez konieczności zbyt częstego redukowania biegów lub wymykania się spod kontroli przy dużych prędkościach na zjazdach (lub obu tych rzeczy).

Kierownica

Kierownica typu drop w rowerze szosowym zapewnia większą kontrolę nad rowerem. Są również bardziej aerodynamiczne, więc zmniejszają opór wiatru podczas jazdy. Mogą być jednak niewygodne, jeśli nosisz większy ciężar lub jedziesz na dłuższych dystansach. Płaska kierownica jest wygodniejsza niż kierownica typu drop, ale jest mniej aerodynamiczna i trudniejsza do kontrolowania w niektórych sytuacjach (np. podczas zjazdu). Płaskie kierownice są doskonałe do jazdy przełajowej, ponieważ umożliwiają rowerzyście łatwiejsze przenoszenie ciężaru ciała w przód i w tył przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad rowerem.

Podsumowanie

Podsumowując, możemy zauważyć, że rowery szosowe i crossowe są zaprojektowane do różnych celów. Rowerzyści szosowi preferują sportowe konfiguracje, w których wykorzystuje się jak najmniej komponentów. Rowery crossowe muszą być przystosowane do warunków terenowych.

Tak więc mamy to — krótką, ale słodką odpowiedź na temat różnic pomiędzy tymi dwoma rodzajami kolarstwa. Jak widać, różnią się one dość znacznie, jeśli chodzi o geometrię ramy, hamulce i korby, a także kierownicę! Jeśli jeden typ przemawia do Ciebie bardziej niż drugi, to ze wszech miar idź naprzód ze swoim wyborem, ale jeśli nie, to może rozważ przyjrzenie się innym stylom, takim jak rowery hybrydowe lub turystyczne, które mogą lepiej odpowiadać Twoim potrzebom…

Comments are closed.