Jazda na rowerze to już nie tylko sport, ale także bardzo popularny sposób spędzania aktywnie wolnego czasu. Każdy entuzjasta dwóch kółek doskonale wie, że sprawne działanie wszystkich elementów budowy roweru to podstawowa sprawa. Jednym z ważniejszych mechanizmów, od których zależą dobre właściwości jezdne jest piasta rowerowa znajdująca się w przednim i tylnym kole.
Czym jest piasta rowerowa i jak funkcjonuje?
Piasty rowerowe to centralne punkty obu kół, do których przymocowana jest rama, a jednocześnie miejsce, gdzie zbiegają się szprychy. Do piasty w tylnym kole zamocowana jest także zębatka oraz wolnobieg. Rolą przedniego mechanizmu jest umożliwienie gładkiego toczenia się koła, zaś jeśli chodzi o tylną piastę, ma ona za zadanie poprawne działanie układu napędowego roweru i jest bardziej skomplikowana pod względem budowy. Każda piasta rowerowa – (przeczytasz więcej tutaj) składa się z wałka, na którym zamontowane jest łożysko oraz kołnierza z otworami do zamocowania szprych.
Jakie są rodzaje piast i w jaki sposób się je konserwuje?
Do rowerów używane są dwa zasadnicze rodzaje piast, które różnią się sposobem ich produkcji. Obie z nich wymagają okresowych regulacji, a także smarowania.
Piasta rowerowa nierozbieralna to mechanizm, który jest o wiele bardziej prosty w obsłudze, nawet dla laika. Tego typu piastę wystarczy przed sezonem przesmarować odpowiednim smarem oraz wyregulować wszelkie luzy za pomocą nakrętek kontrujących.
W przypadku piasty rozbieralnej, należy ją przynajmniej raz w roku rozebrać na poszczególne części, przejrzeć stopień zużycia łożysk oraz również wykonać smarowanie przeznaczonym do tego preparatem. Odpowiednio przesmarowana i wyregulowana piasta rowerowa powinna obracać się lekko, bez oporów, ale także nie może mieć luzów. Kiedy nie można uzyskać takich efektów konserwacji, mechanizm należy wymienić.